29 Ağustos 2010 Pazar

SULTANA'NIN RÜYASI / PADMARAG


Sultana'nın Rüyası Padmarag (Roman)
Begum Rokeya Sakhawat Hossain
Çeviren: Billur Cavidan Yılmazyiğit
Versus Kitap,
İstanbul, Ocak 2007
ISBN:978-994-498-925-1
240 Sayfa

Versus Kitap yine haberdar olduğum ve tanıdığım için mutlu olduğum bir yazarı ve bir kitabı bana okutmuş oldu.
Üzerinde yazan "Tarihin ilk feminist ütopyaları" sözleri nedeniyle almıştım bu kitabı. İyi ki de almışım. Keyifle ve beğenerek okudum.
Müslüman bir kadının yirminci yüzyılın başındaki düşlerini, ütopyasını hem de "kadınları" önceleyerek ele alması, bunu yaparken şimdi yaşanılanı tersine çevirerek, erkekleri evlerine, mutfaklarına kapatması, çok hoş bir tersinlenme ve başka türlüsünü düşünme olanağı sağlıyor.

Yine bu yüzyılın henüz ilk 25 yılı dolmamışken o zamanki Hindistan, şimdinin Bengladesh'inde kadınların gerçeklerini ortaya koyan bir roman yazması da bana çok önemli geldi. Daha da ilginci yazarın yazmak dışında, o dönemde bi bölümünü bu romanın içinde anlattığı kurumları gerçekleştirdiğini öğrenince de çok şaşırdım.
İnsanların en zor koşullarda bile neler yapabileceklerini göstermesi bakımından bu nokta da çok önemli.

"Sultana'nın Rüyası"nı özellikle çevreciler ve ekolojiyle ilgilenenler okumalı ve orada bundan yüzyıl önce söylenenlerin şu andaki koşullarda bir daha irdelemeli, bugünü ve geleceği düşünüp ortaya koymalılar.

Kitaptaki ikinci anlatı, yani "Padmarag" ise ufak bir dramaturji çalışmasıyla her dönem oynanacak kadına ve kadınların yaşadıklarına dair "feminist" bir oyun ortaya çıkarabilir. Tiyatroyla uğraşan feminist tiyatroculara eğer haberleri yoksa buradan duyuruyorum.

Yayınevinin kitapla ilgili sayfası:
http://www.versuskitap.com/tanim.asp?sid=AD087QLDW2GF8KQIYJZV

29.08.2010 / (900/27)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder